Tessa, Frieda, Emine en Jaline kregen de eerste prijs met hun ontwerp: ‘Cuatre armoires
Tessa, Frieda, Emine en Jaline kregen de eerste prijs met hun ontwerp: ‘Cuatre armoires Foto: aangeleverd

Bonhoefferleerlingen ontwerpen mobiele werkplaats voor basisscholen

Algemeen

CASTRICUM - De gemeenten Heiloo, Uitgeest en Bergen hebben 60 leerlingen van het Bonhoeffercollege van klas 3 h/v opdracht gegeven om een mobiele werkplaats te ontwerpen voor de basisscholen in de gemeenten. De gemeenten zijn gestart met lesmodules voor circulair maakonderwijs, waar wordt gewerkt met afvalproducten en materialen zoals wol, hout en fietsen. “Inmiddels is de gemeente Castricum ook aangesloten bij de lesmodules”, aldus wethouder Valentijn Brouwer.

De meeste basisscholen hebben geen aparte werkplaats meer voor dit soort onderwijs en de leerlingen van het Bonhoeffercollege in Castricum hebben hier de afgelopen twee maanden een oplossing voor bedacht.

Lesmodules
Veel materialen komen uit het buitenland. Zo komt katoen bijvoorbeeld uit India en wordt een trui gemaakt in Bangladesh, terwijl wol in Nederland wordt weggegooid. In de lessen gaan de leerlingen met lokale materialen aan de slag en kijken ze wat ze daarvan kunnen maken. Van consument naar maker. Dat levert de juiste instelling op om te werken aan een circulaire economie. De lessen bestaan uit hout bewerken, spinnen met wol of fietsen repareren en kleren maken. Maar hoe krijg je de materialen, spinnewielen, naaimachines en ander gereedschap de klas in? En wie beheert de spullen?

Oplossingen
De leerlingen kwamen met uiteenlopende oplossingen zoals een omgebouwde schoolbus en aanhangers waar alle gereedschap en werkplekken in vervoerd kunnen worden. De meesten maakten met uitklapbare vloeren, tafels en overkappingen werkplekken op het schoolplein. Sommigen gebruikten ook het klaslokaal bijvoorbeeld met werkbladen of gereedschapsboxen die je op de bestaande tafels kunt leggen. Bijna alle leerlingen waren het er over eens dat stoelen niet nodig zijn. Want als je iets maakt sta je het liefst. Een groepje had zelfs onderzoek gedaan naar welke kleuren kinderen het meest fijn vinden om in te werken; de bus kreeg bijvoorbeeld pasteltinten.

Winnende groepje
Tessa, Frieda, Emine en Jaline kregen de eerste prijs met hun ontwerp: ‘Cuatre armoires’. Wethouder Jan Schouten uit Uitgeest zat in de jury en reikte de prijs aan de leerlingen uit: “Iedereen heeft heel goed werk geleverd, maar dit groepje sprong er uit. Ze hebben op alle fronten heel erg goed gescoord; ze hebben interviews op scholen gehouden, een hele goede presentatie gegeven en het idee ook nog prachtig uitgewerkt. We kunnen het idee ook goed gebruiken bij de verdere uitwerking van de maakplaats.” Het groepje ontwierp vier kasten, voor elke lesmodule één, die precies in een bus passen en makkelijk de klas in te rijden zijn. Het groepje krijgt van de gemeente als waardering voor hun mooie ontwerp een supboard-uitje.