Logo uitkijkpost.nl
Foto: Aangeleverd
Castricum

Ware metamorfose voor station Castricum

In 2020 is het zover, dan heeft Castricum een nieuw station met een opvallende luifel en duurzame gevelbekleding. Het huidige stationsgebouw van Castricum dateert uit 1969, is flink verouderd en toe aan vernieuwing. De vernieuwing is onder meer noodzakelijk om de toegankelijkheid te verbeteren. De werkzaamheden starten dit voorjaar. Over de vernieuwing van het station organiseert ProRail in samenwerking met de gemeente en aannemer K_Dekker een informatieavond op woensdag 10 april, van 19:00- 21:00 uur.

Wat houdt de verbouwing in?
Aan beide kanten van het station komen luifels, gemaakt van stevig wit doek. Die bieden straks beschutting aan reizigers en passanten. Deze zullen bestaan uit een 'houten' constructie en wit gespannen tentdoek. De constructie krijgt een bekleding van composietlatten met de uitstraling van hout. Aan de dorpszijde wordt een overdekte en beschutte ontvangstruimte gecreëerd.

Ook de perrontunnel krijgt een grote opknapbeurt met nieuwe tegels en energiezuinige ledverlichting. In de afwerking van de tunnel zal het thema 'duin en strand' herkenbaar zijn. Zo wordt er een zandkleurige strooigevel toegepast, die als een duinlandschap omhoog en omlaag beweegt. Daarnaast worden drie transparante liften in de tunnel geplaatst, zodat het perron nog beter toegankelijk wordt. Er komen twee nieuwe trappen: één aan de dorpskant en één aan de duinkant. Het perron krijgt nieuw perronmeubilair en een kiosk. Tot slot is er ook een nieuwe plek voor de bloemenwinkel ingetekend en het oude carillon wordt hersteld en teruggeplaatst.

Duurzaamheid
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in meerdere facetten van het ontwerp. Zo bestaat de composiet gevelbekleding uit gerecycled plastic. Het plastic is afkomstig van kratten, autobumpers, flessendoppen, et cetera, meldt architectuurstudio studioSK. Het plastic komt uit Nederland, wat energieverbruik en de CO2-uitstoot door vervoer beperkt. De latten kunnen zelf zonder waardeverlies worden gerecycled. De gevel vergt volgens studioSK geen onderhoud, wat eveneens gunstig is voor de duurzaamheidsscore. Door de luifel uit te voeren met transparant doek is er overdag geen verlichting nodig. Het doek wordt vervaardigd uit PVC en kan worden gerecycled middels een procedé waarbij de PVC-vezels worden teruggewonnen. Die kunnen dan worden gebruikt in volgende producten.

Twee fasen; oplevering in 2020
Het project 'Station Castricum' voert ProRail uit in samenwerking met de gemeente. De werkzaamheden gaan in de tweede helft van april van start. In de eerste fase wordt gewerkt aan de duinzijde en op het perron. Dat gebeurt tot dit najaar. Eind 2019 start de tweede fase van de verbouwing: de werkzaamheden aan de dorpszijde. Het nieuwe station is naar verwachting in september 2020 klaar.

Inloopavond voor toelichting en vragen
Tijdens de verbouwing worden parkeren, verkeersstromen en ingangen naar de perrons anders geregeld en op sommige momenten kan er overlast zijn door geluid. Omwonenden en reizigers worden door de gemeente in deze periode op de hoogte gehouden van veranderingen

Over deze ontwikkelingen rondom de verbouwing wordt een informatieavond georganiseerd op woensdag 10 april in het gemeentehuis. Op deze avond zijn tussen 19:00 en 21:00 uur verschillende medewerkers van ProRail, gemeente Castricum en NS Stations aanwezig voor uitleg en het beantwoorden van vragen. Uiteraard is aannemer K_Dekker er ook.

Bronnen: Gemeente Castricum, www.architectenweb.nl en www.studiosk.nl
 


 

Meer berichten