Logo uitkijkpost.nl
Foto: Evelien Olivier
Castricum

Schoorsteenbrand op de Cieweg in Castricum (Update: gezin ontsnapt net op tijd)

De brandweer van Castricum is donderdag 29 november rond 23:25 uur gealarmeerd voor een woningbrand op de Cieweg. Deze werd 10 minuten later opgeschaald naar middelbrand.

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord liet rond 23:45 uur op Twitter weten dat het een schoorsteenbrand betrof.
 

Tegen 00:30 uur was de brand meester.
 

Bron: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord op Twitter

UPDATE: Het gezin ontsnapte net op tijd, de bewoners lagen al in bed toen de bewoonster een brandlucht rook. Haar man ging voor de zekerheid even kijken bij de openhaard beneden die deze avond aan had gestaan. Hij trof hier niets bijzonders aan en ging weer naar boven. Hij ging nog even bij zijn dochtertje kijken in haar slaapkamer. Toen hij de deur opendeed stond haar kamer al half gevuld met rook. De man heeft haar toen snel uit bed gehaald en is samen met zijn vrouw en zoontje naar buiten gegaan. Ondertussen was 112 al gebeld.

De brandweer was snel ter plaatse en zag bij de eerste verkenning positief brand en schaalde toen gelijk op naar middelbrand. Hierop kwamen ook de tankautospuit van brandweer Limmen, de officier van dienst en de ladderwagen van brandweer Heemskerk ter plaatse. De brandweerlieden wisten de brandhaard vrij snel uit te krijgen met behulp van wat hak- en breekwerk omdat de brand tussen de vloer zat.

De brand is vermoedelijk ontstaan door een lek in de schoorsteenpijp en heeft zo de vloer in brand gezet. De brandweerlieden hebben nog enige tijd nodig gehad om de schoorsteen te stutten en te vegen om er zeker van te zijn dat de brand goed uit was. De burgemeester is ook ter plaatse geweest om de bewoners een hart onder de riem te steken. De schade in de woning was aanzienlijk en stichting Salvage nam het van de brandweer over om alles te regelen voor de bewoners.

In de twee naastgelegen woningen was alleen wat rooklucht te ruiken. Allebei de kinderen hebben nog een troostbeer gekregen van de brandweer voor de schrik. De bewoner en zijn dochtertje zijn nagekeken door de medewerkers van de ambulancedienst vanwege de ingademde rook, maar hoefden gelukkig niet mee naar het ziekenhuis.

Meer berichten