Montessorischool oefent met 21ste-eeuwse vaardigheden
Algemeen CastricumIn de week van 19 tot en met 23 februari gaan alle kinderen – van peuters en kleuters tot en met groep 8 – aan de slag met 21ste-eeuwse vaardigheden. De school zal de hele week in het teken staan van programmeren, robots en Design Thinking. De kinderen worden uitgedaagd om een maatschappelijk probleem met behulp van nieuwe technologie op te lossen.
Het thema van deze week op de Montessorischool Castricum is: 'Hoe zorgen we voor een veilige leefomgeving op school?'. Met behulp van Design Thinking bedenken de kinderen oplossingen op deze vraag. Creatief denken, je verplaatsen in een ander, samenwerken en uitproberen staat hierbij centraal. DesignWeek@School is een initiatief van Floor Coonen en Jan-Willem Goes. Onder hun leiding zullen alle kinderen verschillende workshops volgen. Deze vinden plaats in het CodeLab, RobotLab, MiniLab of DesignLab. Met de hulp van ouders en vrijwilligers uit het bedrijfsleven experimenteren de kinderen met computational thinking en programmeren. De leerkrachten verzorgen diverse lessen en activiteiten in de klassen. Daarbij maken zij gebruik van de map met lesmaterialen die DesignWeek@School daarvoor heeft ontwikkeld.
De week wordt op vrijdag 23 februari afgesloten met een Expo voor ouders en leerkrachten. De kinderen laten dan zien wat ze geleerd hebben en welke oplossingen zij bedacht hebben. Een mooie opstap om de programmeervaardigheden structureel in het lesprogramma op te nemen.
Bron: Montessorischool Castricum