Logo uitkijkpost.nl
Vinkebaan
Vinkebaan (Foto: Google Streetview)
Bakkum

Halve oplossing Vinkebaan…niet doen

Onlangs besprak de Fietsersbond met de gemeente het knelpunt Vinkebaan: ongemakkelijk en onveilig voor fietsers als ze op de rijweg moeten invoegen. De gemeente had een oplossing bedacht. De Fietsersbond dacht mee.

De Vinkebaan vraagt om 'Rugdekking'. Dat is met een (verhoogde) stoep afdwingen dat auto's de fietsers niet bedreigen, of hinderen, zodat de tweewielers de ruimte krijgen om veilig in te voegen (zonder schichtig achterom te kijken). Voorbeeld van zoiets in Castricum vind je bij  spoorovergang Oranjelaan (foto onder). Juist bij invoegen tussen gemengd verkeer zonder fietsstrook, zoals aan de Vinkebaan, is 'rugdekking' belangrijk.

Op de Vinkebaan (eerste foto) zou dat ongeveer betekenen dat het auto's onmogelijk wordt gemaakt om over de doorgetrokken streep te rijden (feitelijk mogen ze dat al niet) door een verhoogde stoep. Dat was in het kort het voorstel van de Fietsersbond – gesteund door de experts van het Landelijk bureau van de Fietsersbond en de richtlijnen van het CROW (http://www.crow.nl/over-crow). De gemeente wees het voorstel echter van de hand. Geen rugdekking.

Nee, de fietsroute en stoep wordt meer naar rechts gelegd, zodat "fietsers niet over de stoep hoeven fietsen en er minder risico is voor een botsing met een paaltje". "Op het kruispunt is voldoende ruimte voor de fietsers om met het autoverkeer te mengen", hoorde de Fietsersbond. Niet invoegen met rugdekking, maar fietsers moeten verder naar rechts voordat ze zonder rugdekking op het kruispunt op de smaller wordende Vinkebaan moeten invoegen.

Niet de fietsveiligheid, maar voldoende ruimte voor het autoverkeer lijkt voor de gemeente leidend. "De weg moet daar vijf meter breed zijn voor het drukke autoverkeer". Daarbij gaat het om doorgaand sluipverkeer, een 30 km/h zone.

En vijf meter is zelfs een stuk breder dan wegversmalling aan de andere kant van Bakkum –  de Heereweg, maar dat is wel een doorgaande route, 50/60 km/h en drukker dan de Vinkebaan. In dat licht lijkt een breedte van vijf meter aan de Vinkebaan een overdreven eis. Bizar.

Om sluipverkeer te ontmoedigen zou je op de Vinkebaan (30 km/h) zelfs kunnen denken aan een versmalling die maar één auto doorlaat  – natuurlijk met voorrang voor auto's die vanaf het spoor komen. Dat is beter dan, zoals nu, het gebruiken van invoegende fietsers als snelheidsremmer.

De Fietsersbond vindt een halve oplossing weggegooid geld en stelt voor te sparen voor een goede oplossing. Vooral omdat we anders tientallen jaren met de nu bedachte oplossing blijven zitten ("nee, daar hebben we net nog extra geld aan uitgegeven" klinkt het dan).

Voor het artikel kunt u kijken op: http://goo.gl/hEkxG1

Bron: Fietsersbond Castricum

Foto's: Google Streetview

Reageer als eerste
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=uitkijkpost.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=148,190,192" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=11451423&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=uitkijkpost.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=148,190,192" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=11451422&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=uitkijkpost.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=148,190,192" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>