Gruwelijk feestelijke Opening de Bibliotheek op School Basisschool De Kerkuil
Algemeen LimmenVrijdag de 13e vierde basisschool De Kerkuil in Limmen met wethouder Marcel Steeman de officiële en 'Gruwelijke enge' start van de Bibliotheek op School. Om de samenwerking tussen bibliotheek en school extra te bekrachtigen, was een delegatie van de leerlingen uitgenodigd in de bibliotheek. Alle leerlingen hebben in het kader van de Kinderboekenweek hard gewerkt aan gruwelijk enge raadsels, verhalen, tekeningen en knutselwerken.
Daarnaast was ook de opening van de vernieuwde bibliotheek.
Gruwelijk enge tentoonstelling
Op vrijdag de 13e kwamen uit iedere groep van basisschool De Kerkuil 2 leerlingen naar de bibliotheek om getuige te zijn van de officiële start van de Bibliotheek op School en de opening van de vernieuwde bibliotheek. Alle kinderen van De Kerkuil zijn keihard aan de slag geweest met het thema van de Kinderboekenweek: Gruwelijk eng! Leesconsulente, Rian Koopman, vertelde met welke projecten de leerlingen zich hebben beziggehouden.
Wethouder Marcel Steeman nam de prijsuitreiking voor de groepen 7 en 8 voor hun griezelige raadsels voor zijn rekening. En…. eindelijk liet het heksje dat achter het heksendeurtje woont zich zien.
Met de handtekeningen onder de overeenkomst van Erna Winters, directeur van Bibliotheek Kennemerwaard, en Helga Dol, directeur van De Kerkuil was de aftrap compleet.
Na deze officiële opening is er een gruwelijk enge tentoonstelling van al het werk van de leerlingen waar hun ouders, grootouders en andere familieleden tijdens openingstijden van de bibliotheek naar kunnen komen kijken.
Ook de week erna blijft de tentoonstelling voor iedereen te bezichtigen.
De Bibliotheek op School
De Bibliotheek op school is een intensieve meerjarige samenwerking tussen basisscholen en de bibliotheek. Doordat de bibliotheek en de scholen hun krachten bundelen en elkaars expertise en bewezen programma's benutten, werken ze samen aan aantoonbare verbetering van onderwijsresultaten op het gebied van lees- en taalvaardigheid en informatie- en mediavaardigheden. Door deze vaardigheden op jonge leeftijd te versterken, gaan bibliotheek en scholen de strijd aan tegen laaggeletterdheid en dragen zo bij aan de mediawijsheid van burgers. Kinderen die plezier hebben in lezen, lezen meer en behalen daardoor betere schoolresultaten. Vrij lezen heeft een positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven.
Ook de gemeente Castricum onderschrijft het belang van een goede taal- en leesvaardigheid.
Bron en foto: Bibliotheek Kennemerwaard